به گزارش ايلنا، نشست خبري رضوان حکيم زاده معاون آموزش ابتدايي وزارت آموزش و پرورش صبح امروز در ساختمان شهيد علاقمندان وزارت آموزش و پرورش برگزار شد.
معاون آموزش ابتدايي وزارت آموزش و پرورش با بيان تسليت شهادت سردار سليماني و درباره برنامهها و اقداماتي که اين معاونت تاکنون انجام داده است، گفت: شهادت سردار سليماني واقعه سخت و دشواري بود، اما شهادت اين پر افتخار درسهايي را براي ما داشت و فرصت ارائه الگوي بسيار خوب را به ما ارائه داد. ما جلوهاي از يک انسان مهربان مانند سردار سليماني را داريم تا بتوانيم آن را به دانشآموزان بشناسانيم.
معاون آموزش ابتدايي وزارت آموزش و پرورش گفت: در رويکرد "کودک بزرگسال نيست" بايد در روشهاي تربيت متناسب با ويژگي کودکان پيش رويم و امنيت رواني دانشآموزان مورد توجه قرار گيرد. اين امر منجر شد روشهاي آموزش و تربيت را متناسب با مراحل رشد و ويژگيهاي کودکان تغيير دهيم. همچنين محيط مدرسه بايد شاداب و با نشاط باشد و امنيت رواني عاطفي و رواني بايد براي دانشاموزان فراهم شود.
حکيم زاده بيان کرد: در دفتر تکاليف درسي دبستان و پيش دبستاني تقويت فعاليتهاي علمي و پژوهشي معلمان، افزايش پوشش تحصيلي و عدالت آموزشي را دنبال ميکنيم.
وي افزود: افزايش تعداد راهبران آموزشي را در دستور کار قرار دادهايم، اين افراد به مناطق روستايي سرکشي کرده و آموزش روشهاي نوين آموزشي را به معلمان ياد ميدهند و مشکلات دانشآموزان را برطرف ميکنند. تعداد اين راهبران آموزشي به 2 هزار و 787 نفر در سال تحصيلي جاري رسيده است. همچنين پست راهبران آموزشي در آزمون استخدامي نيز مصوب شده است.
معاون آموزش ابتدايي وزارت آموزش و پرورش گفت: در دوره پيش دبستاني شاهد تحولات بسياري بوديم، مسئولان بر تعميم دوره پيش دبستاني در مناطق محروم و دو زبانه تاکيد دارند، در اين راستا موفق شدهايم 2بخشنامه براي ساماندهي فضاهاي دولتي براي دوره پيش دبستاني را به مدارس ابلاغ کنيم. اميدواريم اعتبارات لازم براي اين امر اختصاص پيدا کند، در مناطق محروم نرخ پوشش پيش دبستاني به 56 درصد رسيده است.
ويخاطرنشان کرد: جشنواره هويت کودکان ايراني در استان قزوين مبتني بر ارزشها و هويتهاي فرهنگي و ديني در دوره پيشدبستاني برگزار شد که قرار است در تمامي مقاطع اقدامات اين چنيني انجام شود، همايش کشوري اين جشنواره نيز قرار است در شهر شيراز برگزار شود.771 هزار و 601 هزار اثر در اين زمينه دريافت کردهايم و قسمت عمده آثار بازگويي قصههايي بود که براي دانشآموزان خوانده شده يا بر اثر تخيل خودشان نوشته شده بود.
حکيمزاده اظهار کرد: جذب 72 هزار و 689 نوآموز پيش دبستاني در مناطق محروم و دو زبانه و کم جمعيت را شاهد بوديم. در دفتر عشاير معاونت آموزش ابتدايي توانستهايم افزايش 30 درصدي تعداد مدارس شبانه روزي را از ابتداي دولت شاهد باشيم.
وي با ذکر مثالي يادآور شد: به دليل پهناور بودن استان سيستان و بلوچستان، برخي از دانشآموزان از زير چتر آموزش عشاير خارج شده بودند و امکانات لازم را دريافت نميکردند. به همين منظور به اتفاق همکاران اداري در سفري به استان و بازديد ميداني، مصوب شد همه دانشآموزان استان تحت پوشش تحصيلي قرار بگيرند با اين تصميم 18 هزار دانشآموز زير نظر مدارس عشايري قرار گرفتند.
وي بيان کرد: در سال تحصيلي جاري 8 ميليون و 275 هزار و 135 دانشآموز را در دوره ابتدايي ثبتنام کردهاند که نسبت به سال قبل 2.7 درصد افزايش داشته است.345 هزار و 41 دانشآموز اتباع در دوره ابتدايي داريم که 11 درصد نسبت به سال گذشته افزايش يافته است. تعداد کلاسهاي دوران ابتدايي رشد 3.2 درصدي و تعداد مدارس ابتدايي رشد 1.38 درصدي داشته است. تعداد معلمان ابتدايي 239 هزار و 705 معلم بوده که نسبت به سال گذشته 3 درصد کاهش داشته است.
معاون آموزش ابتدايي وزارت آموزش و پرورش گفت: تعداد کودکان بازمانده از تحصيل نسبت به سال گذشته کاهش پيدا کرده و در سال جاري توانستهايم36 هزار و 444 کودک را جذب کنيم که افزايش 1.7 درصدي از جذب کودکان بازمانده از تحصيل را شاهد بوديم. البته حدود 3 درصد کودکان به دليل عدم دسترسي به مدرسه بازمانده از تحصيل باشد.
وي اظهار کرد: در حال حاضر 185 هزار دانشآموز عشايري داريم که در 12 هزار کلاس درس و 6 هزار مدرسه تحصيل ميکنند.
معاون آموزش ابتدايي با اشاره به موضوع کودکان کار ضمن تشکر از همراهي سمن ها گفت: اعلام آمادگي کرديم تا همکاري بيشتري با سمن ها داشته باشيم و اگر هم افزايي داشته باشيم نتايج بهتري خواهد داشت.
حکيم زاده گفت: دوره پيش دبستاني اجباري نيست اما به دليل اهميت در مناطق دو زبانه و محروم از سوي دولت اعتباري به آن اختصاص داده شده است اما مشکلي بابت مديريت يکپارچه براي آن داريم البته براساس قانون مصوب مجلس همه پيش دبستاني ها اام به اخذ مجوز از سوي آموزش و پرورش هستند و به دنبال تصدي گري نيستيم و از همکاري بهزيستي استقبال مي کنيم بر همين اساس در جلساتي با کميسيون آموزش و بهزيستي تفاهم نامه اي داريم که بر برنامه ها و محتوا نظارت داشته باشيم.
معاون آموزش ابتدايي با اشاره به جلوگيري از رقابت در ميان دانش آموزان ابتدايي بيان کرد: طرح آسيب شناسي جابربن حيان را ويدئوهاي مشاورهاي داشتيم و از همه بچه اطلاعات جمع شده است و در آخرين همايش جابر بن حيان جلسهاي داشتيم و يکي از آسيبهاي جدي رقابتي شدن بيش از حد بود بر همين اساس در دستورالعمل امسال رقابت کشوري را حذف کرديم و اکنون جشنواره جابر بن حيان را داريم که صرفا مبتني بر پژوهش است علاوه بر آن جشنوارهاي براي ارائه دستاوردهاي معلمان ابتدايي در نظر گرفتيم.
حکيم زاده گفت: در طرح رتبه بندي براي معلمان پيگيري کرديم تا امتيازاتي را براي معلمان در نظر بگيرند و کارگروهي براي اجراي طرح رتبه بندي داريم که معاونت ابتدايي هم در آن عضو است و شرايط معلمان را پيگيري مي کنيم.
معاون آموزش ابتدايي درباره تکاليف مهارت محور گفت: تکاليف مهارت محور به اين دليل بود که کودکان ارتباط بهتري با خانوادهها داشته باشند البته خانواده شرکاي ما در تعليم و تربيت هستند.
حکيم زاده با تاکيد بر حذف پيک نوروزي گفت: به هيچ وجه پيک نوروزي نداريم و با توجه به دستاوردهاي خوبي که در کتابخواني و نوشتن داستان در سال گذشته داشتيم اين روال همچنان برقرار است.
معاون آموزش ابتدايي تاکيد کرد: ممنوعيت ورود کتابهاي کمک درسي همچنان برقرار است و برنامهاي بود که وزير هم مجدد آن را تاکيد کرد.
درباره این سایت