خبرگزاري مهر - گروه استانها - فرج اله شولي *: مهارت آموزي نقش مهمي در رونق توليد، اشتغال و کارآفريني دارد و در دستيابي به توسعه پايدار اثرگذار است. در اين ميان با تاکيد بر سخنان رئيس جمهوري مبني بر تمرکز بر مقوله مهارت يابي و ارتقاي بهره وري افراد؛ بايد کوشيد تا با ايجاد تناسب ميان نظام آموزشي و نياز بازار کار، جامعه را در مسير رسيدن به اهداف کلان و توسعهاي هدايت کرد و اين محقق نميشود جز با ترويج فرهنگ مهارت آموزي در بيت اقشار مختلف جامعه.
مهارت آموزي از جمله مقولههاي مورد توجه نظامهاي آموزشي کشورهاي پيشرفته به شمار ميرود زيرا براي پرورش نسلي کارآمد و پويا بايد راههاي افزايش مهارت دانش آموزان و دانشجويان را گسترش داد. اين مهم در سالهاي اخير از طرف فعالان حوزه آموزش و پرورش چندين مرتبه مطرح شده است. و همچنين مورد تاکيد هميشگي سازمان آموزش فني و حرفهاي کشور بوده است. بدين منظور بايد الگوي مهارت آموزي از دوران آموزش ابتدايي شکل بگيرد و در تمام دورهها مبتني بر يادگيري دانش به همراه تربيت انسان، پرورش مهارتها و پژوهشها همراه باشد، که شاخص اصلي تحقق اين امر راه اندازي مدارس کسب و کار در سنين پايه در مقاطع ابتدايي تا دانشگاه ميباشد.
برخي از سياستگذاران و اقتصاددانان معتقدند که رشد و توسعه اقتصادي به ايجاد و توسعه اشتغال وابسته است که در اين ميان مهارت آموزي و کارآفريني نقش بسيار برجسته اي در اين بين دارد. بسياري از کشورها براي ايجاد شغل و افزايش اشتغال و رونق توليدات داخلي خود تاکيد بسياري بر اين دو موضوع ميکنند. آموزش به طور کلي به ايجاد تغيير در رفتار فرد ميانجامد اما اجراي برنامههاي آموزشي علاوه بر تغييرهاي مثبت رفتاري، مزاياي ديگري از جمله افزايش بهره وري و کارايي؛ تحرک اجتماعي، پيشرفت شغلي، گسترش خلاقيت و نوآوري را در پي خواهد داشت. يکي از راههاي مهم برون رفت از معضل بيکاري، کارآفريني و افزايش سطح مهارت محسوب ميشود که فقدان آن براي ورود به بازار کار از موانع مهم بهبود وضعيت اشتغال به شمار ميرود.
براساس تحقيقات به عمل آمده در طي سالهاي اخير کارآفريني مهمترين منبع اشتغاايي است و اثر مطلوبي بر رشد اقتصادي و اجتماعي جامعه دارد زيرا کارآفرينان با استفاده صحيح از امکانات اقتصادي و خلق فرصتهاي تجاري جديد، موجب بهبود عملکرد واحدهاي توليدي و خدماتي خواهند شد و رونق توليد در آن بخش را سامان خواهند داد.
با توجه به نقش مهارتهاي فني و حرفهاي در راستاي اشتغاايي ضرورت دانشگاه زدايي و مدرکزدايي در جامعه کنوني بيش از هميشه احساس ميشود. بنابراين بايد به دنبال افزايش مهارت آموزي در ميان افراد بود.
امروزه دانش آموختگان مدارس و دانشگاهها مهارتهاي لازم براي ورود به بازار کار را ندارند. بايد گفت که برخي از دانشجويان دانشگاههاي فني و حرفهاي و علمي کاربردي نيز از اين مهارتها برخوردار نيستند و تنها به علت داشتن مدرک به اين عرصه وارد شدهاند که اين نشانه مدرک گرايي در کشور است. اکنون ضرورت دانشگاهزدايي و مدرکزدايي بيش از گذشته احساس ميشود که سازمان آموزش فني و حرفهاي نقشي اساسي در اين بين دارد. تجهيز کردن مدارس با وسايل و ابزار مناسب مهارت آموزي و تنوع در رشتههاي فني در مراکز آموزشي ميتواند راهي بسيار مناسب در جهت مهارت آموزي باشد. تعليم و تربيت مربيان و معلمان ماهر در سطح کشور ميتواند در جهت تسريع مهارتهاي لازم براي دانش آموزان اثر گذار باشد. داشتن مدرک دانشگاهي تنها ملاک براي ورود به بازار کار نيست بلکه افراد بايد مهارتهاي مورد نياز را کسب کنند و اين موضوع بايد از سنهاي پايين پيگيري شود، يعني تنها نبايد به دنبال تحصيل در دانشگاه بود، بلکه بايد کيفيت آموزش را در مقاطع تحصيلي ارتقا بخشيد تا دانش آموزان بتوانند با اعتماد به نفس و مهارت لازم به جامعه وارد شوند.بايد به جاي مدرک گرايي به سمت تربيت تکنسينهاي ماهر در جامعه پيش برويم، تا شاهد روز افزون رونق توليد ملي در سطح جامعه باشيم.
سازمان آموزشي کشور با ديگر دستگاهها همکاري و هم افزايي دارد و به توانمند سازي افراد در جهت دستيابي به آموزشهاي متناسب با چارچوبهاي تعيين شده اهتمام ورزديده است. با توجه به سخنان رئيس جمهوري در راهپيمايي 22 بهمن 1396 مبني بر طرح ريزي هاي مناسب براي اشتغال بهينه، ايجاد راهکارهاي بهينه براي فرهنگ سازي آموزشي و مهارتي بايد در دستور کار قرار گيرد و با برنامه ريزي هاي بلند مدت به اين مهم دست يافت و تنها مدرک گرايي پاسخگوي نياز دانش آموزان و دانشجويان نباشد. مهارتهاي تخصصي و فني براي ثبات و اشتغال پايدار اهميت دارد. به همين منظور بايد با ايجاد شغلهاي تازه که به وسيله کارآفرينان شکل ميگيرد، به اشتغاايي براي جوانان پرداخت.
با مهارت آموزي ميتوان به ارتقاي سطح اقتصادي خانوادهها، ايجاد روحيه خودباوري و گسترش آموزشهاي مهارتي و تخصصي کمک کرد. کاهش شغلهاي کاذب و ناپايدار، کاهش آسيبهاي اجتماعي و دسترسي مناسب به خدمات اجتماعي از جمله دستاوردهاي مهارت ورزي در نظام آموزشي به شمار ميرود. با شناسايي مهارتها و خلاقيتهاي دانش آموزان به وسيله مشاورهها در مقاطع تحصيلي ميتوان آنان را در مسير درست هدايت تحصيلي کرد. دانش آموزان بايد به طرف رشتههاي مهارتي بروند تا پس از پايان تحصيل بتوانند نيازهاي آينده خود را برطرف سازند. با آگاه سازي و مشاوره خانوادهها در مدارس ميشود، فرزندان را به مهارت آموزي سوق داد.
نيروي انساني نقش بسيار مؤثري در توسعه دارد و در اين زمينه موفقيت مراکز آموزش فني و حرفهاي در گرو تشکيل سرمايه انساني و پرورش روحيه کارآفريني است. آموزشهاي مهارتي سبب پرورش نيروي کار ماهر و اشتغال ميشود که ابعاد انگيزشي، تجهيزاتي و آموزشي دارد. مهارت و فناوري از عاملهاي اصلي رشد اقتصاد پايدار در کشور به شمار ميرود و به همين منظور مهارت ورزي دانش آموزان و دانشجويان نقش مهمي در افزايش اشتغال، بهبود فضاي کسب و کار و گسترش کارايي اقتصاد مقاومتي در جامعه دارد. بنابراين تربيت نيروهاي خلاق و کارآمد در پيشرفت کشور بسيار اثرگذار است.
دانش آموزان و دانشجويان با فراگيري مهارتهاي فني و حرفهاي در واقع نيروي کاربردي و خلاقيت خود را در فضايي رقابتي و در مسير خدمت به جامعه به کار ميگيرند و زمينه ايجاد شغلهايي باثبات را فراهم ميآورند و اينگونه از پديد آمدن شغلهاي ناپايدار که سبب ايجاد آسيبهاي مختلف اجتماعي ميشود، جلوگيري ميکند. همانطور که رئيس جمهوري نيز فراگيري مهارت کار را براي دانش آموزان لازم دانستند، هنگامي که در مقاطع مختلف تحصيلي دانش آموزان به مهارت آموزي ميپردازند، به طور ناخواسته افراد آماده ورود به بازار کار ميشوند و بدين شکل مهارتهاي عمومي، بازار کار و صنعت را مورد توجه قرار ميدهد و کارايي افراد را با توجه به تغييرهاي جامعه و فناوري به روز ميکند. دانش آموختگان نظام آموزشي کشور پس از آنکه دانش و مهارتهاي تخصصي لازم را در زمينههاي مختلف کسب کردند، ميتوانند در شغلهاي مناسب به فعاليت بپردازند و به عنوان کارآفرين نيازهاي اصلي کشور را برآورده کنند. بنابراين بايد گسترش آموزشها و مهارتهاي کارآفريني در اولويت نظام آموزشي قرار بگيرد.
مهارت آموزي از دغدغههاي اصلي جامعه است، و دانش محوري قادر به رونق توليد نيست و افراد نيازمند فراگيري مهارتها هستند که آموزشهاي مهارتي در مراکز آموزش فني و حرفهاي، آموزشگاههاي آزاد و مراکز فرهنگي با تعامل فني و حرفهاي براي همه فراگيران اين آموزشها انجام ميشود.
مهارت آموزي براي کليه اقشار به ويژه جوانان زمينه اشتغال و توليد را رونق ميدهد و نبايد از اين فرصت طلايي براي مهارت آموزي غفلت کرد زيرا بدون پشتوانه مهارتي زمينه پيشرفت و رشد براي جامعه فراهم نميشود.
درباره این سایت