هدف گذاري براي يادگيري، از جمله مباحثي است که بسيار مظلوم واقع شده و کمتر مورد توجه قرار ميگيرد . نخستين مسئله اين است که ما بسياري از اوقات، شناخت اهميت موضوع را براي شروع برنامه يادگيري کافي ميدانيم.
مثلاً اگر از کسي بپرسيد که چرا ميخواهد مديريت زمان ياد بگيرد، ممکن است به شما بگويد به خاطر اينکه مديريت زمان واقعاً مهم است.
موضوعات مهم زيادي در دنيا وجود دارد و مهم بودن يک موضوع نميتواند علت قانعکنندهاي براي يادگيري آن باشد. همچنين اگر از کسي بپرسيد چرا زبان بدن ياد ميگيرد، ممکن است به شما بگويد: چون در مذاکره خيلي مهم است.
اينکه در مذاکره خيلي مهم است، توصيف مذاکره است و نه توصيف هدف و نياز شما. از اين مرحله که بگذريم، با چالش بعدي مواجه ميشويم:
بعضي از ما هدف گذاري يادگيري را با هدف گذاري آموزش اشتباه ميگيريم.
مثلاً در ابتداي بسياري از درسهاي متمم، هدف آموزشي بيان شده و به اين نکته اشاره ميشود که از شما انتظار ميرود پس از مطالعهي درس، به چه دانش، توانايي يا مهارتي دست پيدا کنيد.
اما به خاطر داشته باشيد که اين اهداف، هدف هاي آموزشي متمم هستند و نه هدف هاي يادگيري شما.
هيچ دليلي وجود ندارد که هدف هاي آموزشي متمم با هدف هاي يادگيري شما يکسان باشند.
مثلاً ممکن است شما به سراغ درس مديريت ارتباط با مشتري برويد. هدفهاي آموزشي متعددي هم از سوي سيستم آموزشي براي شما در نظر گرفته شده باشد.
اما يک نکتهي مهم را فراموش نکنيد: اينها هدفهاي آموزشي متمم هستند و نه هدفهاي يادگيري شما.
با مشاهدهي مثالها به سادگي ميتوانيد نتيجه بگيريد که تنوع هدفهاي يادگيري در يک مجموعه درس ثابت با هدفهاي آموزشي مشخص ميتواند بسيار زياد باشد.
ضمناً اين نکته هم بديهي است که قرار نيست بيانيه هدف يادگيري را يکبار تنظيم کنيد و هرگز آن را تغيير ندهيد.
ممکن است در مسير يادگيري، به نتيجه برسيد که بخشهايي از هدف يا تمام هدف را تغيير دهيد. اما مهم اين است که اصلاً هدفي وجود داشته باشد که اصلاح، تغيير و تعديل آن امکانپذير باشد.
بخش قابل توجهي از درسهاي مهارت يادگيري، با اين هدف تنظيم شدهاند که به شما در تنظيم بيانيهي هدف کمک کنند تا بتوانيد انتظار خود را از درسهاي مختلف، به شکل شفافتر و بهتري تعريف و تعيين کنيد.
منبع: سايت متمم
درباره این سایت