يک کارشناس حوزه آموزش و پرورش با بيان اينکه استعدادسنجي و بودجه دو مقوله در رابطه با مدارس دولتي هستند گفت: گاهي بخش عمدهاي از اعتبارات صرف مدارس سمپاد و نمونه مي شود و به مدارس دولتي اعتبارات و بودجه کمتري داده مي شود و دانش آموزان در شهرها و روستاها نمي توانند از امکانات استفاده کنند که اين موضوع نياز به بازنگري دارد.
به گزارش ايسنا، آرش حدادي با اشاره به فرصتها و چالشهاي تنوع مدارس در ايران اظهار کرد: در ايران حدود 20 نوع مدرسه داريم. مدارس متنوع در کشور با هدف امکانات بهتر براي دانشآموزان ايجاد شدند اما با توجه به عدم تقسيمبندي درست عدالت آموزشي و سرانه دانش آموزان در مدارس دولتي، رويکرد به اين سمت رفته است که مدارس خاص شامل غيردولتيها، سپماد و نمونه، معمولا بهره برداري بهتري از خدمات مختلف از جمله خدمات دولتي ميکنند.
وي افزود: استعدادسنجي و بودجه دو مقوله در رابطه با مدارس دولتي هستند. قطعا يک دانشآموز نخبه و بزرگسال را نميتوان کنار يک دانشآموز معمولي رشد داد، زيرا دانش آموز نخبه نياز دارد در موارد بيشتري آموزش ببيند و زمان بيشتري براي او صرف شود.
اين مشاور مدارس تيزهوشان و نمونه دولتي با اشاره به مصوبه چندي پيش مجلس براي کاهش تنوع مدارس و برنامه مطالعات درسي عنوان کرد: مخالفتهاي زيادي با اين مدارس صورت گرفت و بسياري از کارشناسان اعلام کردند امکان حذف مدارس سمپاد وجود ندارد، زيرا اين مدارس داراي دانش آموزان نخبهاي هستند که هر ساله در آسيا و جهان رتبههاي خوبي براي کشور کسب ميکنند.
وي ادامه داد: البته گاهي بخش عمدهاي از اعتبارات صرف مدارس سمپاد و نمونه ميشود و به مدارس دولتي اعتبارات و بودجه کمتري داده ميشود و دانشآموزان در شهرها و روستاها نميتوانند از امکانات استفاده کنند که اين موضوع نياز به بازنگري دارد.
اين کارشناس حوزه آموزش و پرورش با اشاره به روش تستزني براي جذب دانش آموزان در مدارس سمپاد و نمونه دولتي، عنوان کرد: اصل اين موضوع غلط است و بايد روش جذب بر اساس مهارت و توانايي باشد اما حقيقت آن است که براي نظام آموزش و پرورش در ايران اين طور هدف گذاري شده که البته همه بر غلط بودن آن اذعان دارند.
وي که در برنامهاي راديويي صحبت ميکرد گفت: ورود دانش آموزان به جامعه از طريق کنکور انجام ميشود و بنابراين هدف گذاري مدارس نيز کسب موفقيت در کنکور و انجام روشهاي مناسب تست زني است. اين مسئله سبب ميشود هدف مدارس ورود به اجتماع نباشد در حالي که دانش آموزان را بايد براي زندگي اجتماعي آماده کرد.
منبع: ايسنا
درباره این سایت