استفاده از اطلاعات و دادههاي موجود، کاري است که دانش آموزان کنکوري به صورت مستمر مورد توجه قرار ميدهند.
يکي از دلايل اين توجه بيش از حدِ معمول در بازههاي زماني نزديک به کنکور ، استرس ناشي از مطالعه و ترس از نتيجهاي است که به طور مستقيم تاثير بر مسير زندگي کاري و تحصيلي آينده دانش آموزان دارد.
ولي سوال اصلي اين است که آيا اين اطلاعات درست و دقيق در اختيار ما قرار ميگيرند؟ آيا دادههاي موجود، همان دادههاي واقعي هستند؟
اين اطلاعات و دادهها از کدام منابع به ما ميرسند؟
پاسخ به اين سوالات يک امر مهم در تصحيح ديد دانش آموزان به موضوع کنکور و مهمتر از آن کاهش استرس ناشي از مقايسه خود با ديگران به خصوص نتايجي که ممکن است از دوستان و هم کلاسيهاي خود بشنوند.
زمان نزديک به کنکور زمان حساسي هم به لحاظ مطالعه سرفصلهاي تعيين شده در برنامه مطالعاتي دانش آموز و هم به لحاظ فشارهاي رواني در اين دوره است.
پس راه درست اين است که در کنار برنامه ريزي هاي درسي و مطالعاتي به آرامش، اعتماد به نفس و کنترل استرس نيز توجه شود.
دانش آموز کنکوري بايد بتواند به اين باور برسد که هيچ کدام از اطلاعاتي که از محيط اطراف دريافت ميکند نبايد بر تصميمات و مخصوصا آرامش خاطر او اثر بگذارد. چون همين عوامل که در اکثر مواقع به دور از واقعيتاند ممکن است باعث کاهش انگيزه فرد شوند. به طوري که با تمرين و آگاهي ميتوان از تمام اين عواقب جلوگيري کرد.
منبع: خبرگزاري ايلنا
درباره این سایت