افت تحصيلي در دانشآموزان ميتواند عوامل متعدد و متفاوت از يکديگر داشته باشد. يکي از اين عوامل عدم تمرکز در هنگام يادگيري است. زماني که ذهن آماد? دريافت مطالب جديد ميشود، نداشتن تمرکز در موضوع مورد نظر موجب پرش ذهن و حرکت بين موضوعات مختلف ميشود. در مدرسه دانشآموز دقيقهها به تخته نگاه ميکند و وقتي به خودش ميآيد متوجه ميشود که قسمتي از مطالب نوشته شده روي تخته را اصلا نديده و حتي صداي معلم را هم نشنيده است.
در اين شرايط مطلب به درستي آموخته نميشود و فرآيند يادگيري ناقص ميماند. اين موضوع ممکن است تا زمان ارزيابي دانشآموز، نمايان نشود و اين فاصله زماني بين يادگيري ناقص و زمان ارزيابي، جبران را براي دانشآموز، معلم و والدين سخت ميکند. همچنين با گذشت زمان حجم مطالب ناقص آموخته شده زياد ميشود و عملا در پايان سال تحصيلي مدت زمان کوتاهي براي جبران تمام دروس عقب افتاده باقي ميماند. در صورتي که هرچه تمرکز دانشآموز هنگام تدريس معلم و مربي بيشتر باشد مطالب را درست دريافت کرده و متوجه اشکالات خود ميشود و آنها را با پرسش و پاسخ با معلم برطرف ميکند.
تفاوت اين دو گروه از دانشآموزان در زمان امتحانات و حتي در سال تحصيلي بعد نمايان ميشود.
يک راه حل کارآمد براي جلوگيري از اين روند زيانبار و در نتيجه جلوگيري از افت تحصيلي دانشآموزان، بررسي عوامل تأثيرگذار بر تمرکز و بهبود آنهاست. در دسترس بودن ويدئوهاي مشاورهاي و آموزشي مناسب کمک شاياني براي حل مشکلات يادگيري و تمرکز ميکند.
منبع: خبرگزاري ايلنا
درباره این سایت