قزوين – خبرنگار اقتصاد مردم: استاندار قزوين گفت : بايد آموزش مهارتهاي زندگي و سواد اجتماعي در مدارس را جدي بگيريم . به گزارش خبرنگار ما، عبدالمحمد زاهدي در همايش ائتلاف ملي نظام مراقبت اجتماعي دانش آموزان (نماد) که در اداره کل آموزش و پرورش قزوين برگزار شد ، گفت : در مدارس مشاوره تحصيلي داريم ولي مشاوري که روان دانش آموزان را مورد توجه قرار دهد و آسيبهاي رواني و محيطي مربوط به اين قشر را بررسي کند ، کمتر به چشم ميخورد . زاهدي از امنيت رواني و رابطه عاطفي دانش آموز و معلم به عنوان يکي از عوامل يادگيري ياد کرد و گفت : وقتي چنين رابطهاي ميان معلم و دانش آموز شکل بگيرد ، دانش آموز احساس ميکند، معلم او را دوست دارد که اين يک سرمايه بزرگ براي رشد و شکوفايي استعدادهاي نهفته دانش آموزان است . وي در ادامه از دانش آموزان بهعنوان مهمترين سرمايههاي اجتماعي جامعه ياد کرد و گفت : اين قشر براي آنکه آينده سازان خوبي براي کشور باشند بايد بيشتر مورد توجه قرار گيرند . زاهدي اظهار کرد : متاسفانه در جامعه امروز به مهارتهاي زندگي و يادگيري سواد اجتماعي از جمله در دانش آموزان که نقش مهمي بر کاهش آسيبها دارند ، کم توجهي شده است که اين نقيصه را بايد از ميان برداريم.
پيامدهاي آسيبهاي اجتماعي متوجه تمام جامعه است.
استاندار قزوين پيامدهاي آسيبهاي اجتماعي را متوجه همه افراد جامعه دانست و گفت : نبايد در اين خصوص بيتوجه بود ، چرا که امروز آسيبهاي اجتماعي در مرحلهاي قرار دارند که مقابله با آنها نيازمند عزم ملي و همگاني است . وقتي هر روز مهارتهاي زندگي به روز و پيچيده ميشود بايد ما نيز راه هماهنگي با آنها را بلد باشيم و خود را با شرايط جديد وفق دهيم . وي با بيان اينکه مسئوليت تربيت دانش آموزان تنها بر عهده آموزش و پرورش نيست ، افزود : در اين رابطه نه تنها خانواده بلکه در مجموع کل نظام و تمامي سازمانها و نهادها بايد همراه باشند. وي با اشاره به اينکه تربيت از خانواده آغاز ميشود ، اضافه کرد : محصول تربيت فرد در خانواده، در اختيار مدرسه قرار ميگيرد و اگر در خانواده تربيت خوبي شکل نگرفته باشد، کار زيادي از عهده آموزش و پرورش بر نميآيد . زاهدي افزود : کودکان ما از بدو تولد تا نوجواني با چهار محيط آشنا ميشوند که از خانواده شروع شده و در ادامه به مدرسه، جامعه و فضاي مجازي و رسانهاي ختم ميشود که اين شرايط گاهي اوقات براي آنان گمراه کننده است و از بين گزينهها به مواردي که برايشان جذابتر باشد ، جذب ميشوند . وي خاطر نشان کرد : امر و نهي خانواده و فضاي سياسي جامعه، نوجوانان ما را قانع نميکند و آنها رفته رفته به سن بلوغ ميرسند و نيازهاي جديدي در خود ميبينند که براي ما تابو محسوب ميشود . ما در خيلي اوقات پاسخ مناسبي به نوجوانان خود نمي دهيم و در دوران بلوغ آنها را سرگردان قرار داده و در نهايت در جواني به سراغ چيزهايي ميروند که به آنان آرامش ميدهد.
منبع: خبرگزاري ايلنا
درباره این سایت